آموزش تخته نرد به زبان ساده 1401 (مبتدی تا حرفه ای)

تخته نرد یکی از قدیمی ترین بازی‌های دو نفره است که ریشه و قدمت آن به 3000 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. نکته جالب درباره تخته نرد این است که ایرانیان به عنوان یکی از نخستین مردمانی بودند که به انجام این بازی، روی آوردند. تخته نرد یک بازی به صورت ترکیبی از شانس و استراتژي است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. مزیت مهم این بازی، یادگیری سریع بازی و قوانین آن است. در اینجا قصد داریم آموزش تخته نرد از مبتدی تا حرفه‌ای را داشته باشیم. همراه ما باشید.

تجهیزات بازی

این بازی توسط دو بازیکن انجام می‌شود که هرکدام پانزده مهره در اختیار دارند. معمولا مهره‌ها به دو رنگ سفید و مشکی وجود دارد. یک جفت تاس نیز برای تعیین حرکت مهره‌ها درنظر گرفته شده است. همچنین یک صفحه بازی که مهره‌ها درون آن قرار گرفته و بازی درون آن انجام می‌شود. این صفحه بازی از 24 مثلث بلند به نام نقاط یا پیپ تشکیل شده است. رنگ این مثلث‌ها متناوب (سیاه و سفید) است. علاوه بر این صفحه بازی به چهار ربع شش مثلثی تقسیم می‌شود. به وسیله یک نوار بزرگ، زمین بازی به دو قسمت تقسیم شده است. قبل تکمیل آموزش اگر علاقه مند به این بازی مهیج هستید پیشنهاد میکنیم برای خرید انواع تخته نرد به فروشگاه دی دکور سری بزنید.

آموزش بازی تخته نرد

آن ربع زمین که سمت خودتان است (پایین سمت راست) به صفحه خانگی معروف است. ربع صفحه روبه‌روی آن نیز قسمت بیرونی نامیده می‌شود. هر ربع زمین دارای 6 خانه (نقطه) است. هدف بازی این است که تمامی مهره‌های خود را به صفحه خانگی خود منتقل کرده و سپس مهره‌ها را به طور کامل از روی تخته بازی بردارید. بازیکنان مهره های خود را در جهت مخالف به یک مسیر نعل اسبی، همانطور که در تصویر نشان داده شده است حرکت می دهند.

- دی دکور - دی دکور

قوانین و آموزش تخته نرد

برای شروع بازی، هر بازیکن یک تاس را می‌اندازد و بازیکنی که عدد بزرگتری را داشته باشد، شروع کننده بازی خواهد بود. در اینجا بازیکنی که عدد بزرگتری را آورد، با استفاده از هردو تاس، بازی را شروع می‌کند. اگر هر دو بازیکن یک عدد بیاندازند، تاس‌ها دوباره ریخته می‌شوند تا زمانی که اعداد متفاوتی بیاید. سپس بازیکنان به طور متناوب به نوبت تاس تاس انداخته و بر اساس آن، مهره‌های خود را حرکت می‌دهند. تاس ها باید همیشه با هم ریخته شوند و در سمت راست صفحه بازی قرار بگیرند. اگر بیرون یا روی نوار وسط زمین فرود آمد، تاس باید دوباره ریخته شود.

حرکت مهره‌ها

  • تاس انداختن تعیین می‌کند که بازیکن قرار است چند خانه حرکت کند. نحوه حرکت مهره‌ها نیز به صورت مسیر نعل اسبی و به سمت زمین خودی (صفحه خانگی) خواهد بود.
  • نقطه‌ای از زمین که توسط دو یا چند مهره مخالف اشغال شده باشد، نقطه بسته نامیده می‌شود. یعنی امکان قرار دادن مهره خودی در این نقطه وجود ندارد. همچنین نقطه‌ای از زمین بازی که هیچ مهره‌ای از مهره‌های حریف نباشد، نقطه باز است. بنابراین مهره‌ها فقط در نقطه باز فرود می‌آیند.
  • اعداد دو تاس، دو حرکت مجزا را تشکیل می‌دهند. برای مثال اگر بازیکنی 6 و 4 بیاورد، می‌تواند دو مهره مختلف خود را به اندازه 6 و 4 خانه جابه‌جا کند.

- دی دکور

  • همچنین ممکن است بازیکن تصمیم بگیرد که یک مهره خود را دوبار جابه‌جا کند. یعنی اگر 6 و 4 بیاورد، می‌توان یک مهره را به 10 خانه جلوتر منتقل کند.

- دی دکور

  • هنگامی که بازیکنی یک تاس جفت بیاورد، طبق قانون اعدا روی تاس دوبار تکرار می‌شوند. به عنوان مثال اگر بازیکنی دو تاس 5 بیندازد، می تواند 4 بار به اندازه 5 خانه، مهره‌های خود را حرکت دهد.
  • اگر فقط یکی از اعداد تاس قابل بازی باشد، بازیکن باید تنها یک جابه‌جایی داشته باشد. یعنی اگر تاس بازیکن اعداد 3 و 4 را نشان دهد و بازیکن نتواند مهره‌های خود را به اندازه 3 خانه حرکت دهد، باید تنها تاس 4 را بازی کند. همچنین اگر هیچ کدام از شماره ها قابل پخش نباشد، بازیکن نوبت خود را از دست می دهد. این قانون برای حالت تاس جفت نیز اعمال می‌شود.

ضربه زدن

هنگامی که روی نقطه‌ای از صفحه بازی تنها یک مهره حریف باشد، این نقطه نیز به صورت نقطه باز تعریف می‌شود. یعنی در صورت آوردن عدد تاس مناسب، بازیکن می‌تواند مهره حریف را بزند که در اینصورت مهره حریف روی نوار وسط زمین قرار می‌گیرد. وقتی بازیکنی یک یا چند مهره روی نوار داشته باشد، ابتدا باید آن‌ها را وارد بازی کرده و سپس سایر مهره‌های خود را حرکت دهد. بازیکن برای وارد کردن مهره به زمین بازی نیز باید بر اساس عدد تاسی که می‌آورد، مهره خود را وارد ربع زمین حریف کند.

- دی دکور

اگر مهره(های) روی نوار وسط نتواند وارد یک نقطه باز شود، بازیکن نوبت خود را از دست می دهد و مهره(ها) روی میله می ماند. یک بازیکن نمی تواند مهره دیگری را حرکت دهد تا زمانی که تمام مهره های او از میله خارج شود. همچنین اگر بازیکنی بتواند تعدادی یا همه مهره‌های روی نوار را وارد بازی کنید، نوبت او به پایان می‌رسد.

پایان بازی

وقتی تمام مهره‌های بازیکن در صفحه خانگی (ربع قسمتی که سمت خودش قرار دارد) او قرار دارند، می‌تواند شروع به خارج کردن مهره‌های خود کند. در اینجا بر اساس شماره تاسی که می‌آورد و بر اساس خانه‌ای که مهره‌هایش در آن قرار دارد، باید آن را خارج کند. اگر بازیکن نتواند هیچ مهره‌ای را خارج کند، باید بر اساس شماره تاسی که آورده، مهره‌هایش را به خانه بالاتری حرکت دهد.

- دی دکور

در پایان بازی، اگر شخصی تمام پانزده مهره خود را بیرون آورده باشد و حریف حداقل یک مهره را بیرون نیاورده باشد، آن شخص برنده است. اگر حریف نتواند هیچ مهره‌ای را از زمین خارج کند، بازنده به اصطلاح مارس شد است. یعنی امتیاز او دوبرابر خواهد شد. همچنین اگر حریف هیچ مهره‌ای را بیرون نیاورده باشد و همچنان یک یا چند مهره روی نوار داشته باشد، امتیاز شخص برنده سه‌برابر شده و برنده بازی تخته نرد می‌شود. سه برد از پنج مسابقه تعیین کننده برنده بازی خواهد بود.

- دی دکور

نتیجه گیری

تخته نرد یکی از سرگرم‌کننده ترین بازی‌های دو نفره دنیاست به طوری که در سرتاسر دنیا طرفداران بی‌شماری دارد. همچنین این بازی به صورت رسمی و تحت عنوان مسابقات جهانی تخته نرد برگزار می‌شود و افراد زیادی قدرت و توانایی خود را در این مسابقه به رخ حریفان می‌کشند. همچنین تخته نرد فواید زیادی نیز برای تقویت هوش، سرعت عمل و تحلیل سریع شرایط، به همراه دارد. از این رو بهتر است با داشتن یک تخته نرد مناسب و زیبا، اوقات فراغت خود را در کنار عزیزانتان این بازی را انجام دهید. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید